I de seneste år har mange dømt email marketing til døden. “Det virkede for mange år siden,” siger folk. Men ved du hvad? Det passer ikke. Og heldigvis for det. Faktisk er markedsføring gennem email ofte noget, som har den højeste return on ad spend for rigtig mange webshops. Og du kan med garanti finde en række webshop-ejere, som vil miste en markant del af deres omsætning, hvis man fjernede email markedsføring fra deres samlede strategi.

Seneste indlæg om email markedsføring

Automatiske mails til din webshop

At automatisere processor i sin virksomhed er ofte at foretrække. Det sparer tid, energi og giver et ensartet og glimrende resultat. Nøjagtig det samme gør sig gældende med automatisering af dine nyhedsbreve til din webshop. Og her er et par standardmails, jeg altid...

læs mere

Hvorfor bruge email markedsføring?

 

Måske har du hørt det mange gange. Jeg har i hvert fald skrevet det flere gange – også her på siden: Email markedsføring viser sig mange gange at være en af de mest effektive markedsføringskanaler for online virksomheder. Det er der flere årsager til. For det første kan du kommunikere én til én med din målgruppe gennem tracking, segmentering og automatisering. Og dernæst er det billigt; så du skal ikke tjene mange penge på mail marketing, før det viser sig at være en kanal med høj ROAS. Sidst, men ikke mindst, kan du komme langt med simple setup. Naturligvis kan du forbedre dine kampagner, hvis du går mere i dybden og bruger mere tid på det, men der er i dag mange systemer, hvor du kan komme nemt og hurtigt i gang på en super simpel måde.

 

 

 

Få flere tilmeldninger til din liste

 

At øge antallet af tilmeldinger til dit nyhedsbrev er en vigtig del af mail marketing. Og der er heldigvis en række metoder, du kan bruge, for at få lokket mange over på din liste. Det første system, jeg vil anbefale dig at tage et kig på, er Sleeknote. Et system til pop-ups, der siger: “Hey, tilmeld dig mit nyhedsbrev.” Du kender dem helt sikkert godt. De har den fordel, at du kan integrere dem med dit mail marketing-system, og at du kan designe nogle pæne designs, gør det til et effektivt system til at indsamle flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Og du kan gøre det simpelt og lokke med, at dine brugere kan få 10% rabat eller 100 kroner at shoppe for, hvis de tilmelder sig dit nyhedsbrev.

 

Det næste, jeg vil anbefale dig, er Facebook Lead Ads. Og har du ikke stiftet bekendtskab med dem endnu, så går du virkelig glip af noget. Her kan du lave annoncer, hvor folk kan tilmelde sig dit nyhedsbrev direkte på Facebook. Og du kan gøre det mod de målgrupper, du plejer at lave annoncering mod; fx retarget, look-a-like osv. Disse viser sig ofte at være utrolig effektive, og du bør helt sikkert give det et forsøg. Dog er der én ting, du skal være opmærksom på: Du skal bruge et tredjepartsværktøj for at få dine mails automatisk fra Facebook til dit email marketing-system. Men bare rolig – det er stadig super simpelt. Der findes en række værktøjer, og jeg plejer at bruge dem, der hedder Zappier og LeadsBridge. På den måde bliver dine mails automatisk flyttet, og du skal ikke bruge tid på at gøre det manuelt.

 

 

 

Automatisering af din mail marketing

 

Når du begynder at automatisere dine arbejdsgange, slipper du for at gøre alt manuelt. Og det betyder i mail marketing-regi, at du slipper for at skulle skrive nyhedsbreve flere gange om måneden for at give dine tilmeldinger noget nyt. Alt dette kan (og bør) du automatisere. Det har flere fordele:

 

  1. Du sparer tid, eftersom du ikke skal skrive hvert nyhedsbrev hver eneste gang, du skal sende noget ud.
  2. Du sender mere relevant indhold til dine tilmeldinger, eftersom det er baseret på hændelser og adfærd.
  3. Du leverer dynamisk indhold (fx forskellige produkter) til dine tilmeldinger.
  4. Og du vil opleve et øget salg grundet alle disse fordele.

 

 

Hvis du er en webshop, bør dit automatiserings-flow naturligvis have et fokus på e-commerce. Og her er en række gode, automatiske mails, som du med fordel kan sætte op. Den første, jeg vil nævne, er en velkomstmail: Altså en mail, som automatisk udsendes til nye tilmeldninger. I denne mail skal du naturligvis overholde det, du lover: Lover du i din Sleeknote, at man får 100 kroner at shoppe for ved at tilmelde sig, skal din første email naturligvis indeholde en rabatkode, som giver netop 100 kroner.

 

Dernæst er en tabt kurv-mail også effektiv: En mail, som udsendes de produkter, et medlem på din liste har tilføjet til kurv, men ikke købt. På den måde kan du formindske antallet af folk, som tilføjer dine produkter til kurven, men som ikke gennemfør et køb.

 

Også en product interest-mail kan være et godt valg. Her sender du en mail med produkter, som en besøgende har kigget på, men hverken købt eller tilføjet til kurv. Meningen er naturligvis, at denne mail skal være det sidste skub, som tager brugeren fra interesseret til køber. I denne mail bør du skrive nogle af de fordele, som der er ved netop disse produkter eller din weshop – så brugeren får det sidste skub og ender med at købe.

 

 

 

Email markedsføring regler

 

Som med alt andet markedsføring vil jeg naturligvis henvise til, at loven overholdes. Og der er en række love i markedsføringsloven, som omhandler email markedsføring. Dertil er der GDPR, ny persondataforordring fra EU d. 25. maj 2018, som du også skal være opmærksom på. Her er det naturligvis en god idé at snakke med de systemer, du bruger, for at sikre dig, at du lever op til de forskellige krav.

 

Når det kommer til markedsføringsloven, bør du selv vurdere, om det er nødvendigt, at du får fat i en jurist, som kan rådgive dig, eller du selv kan finde ud af det. Du kan naturligvis selv slå op i markedsføringsloven eller læse nogle af de artikler, som folk med et godt kendskab til reglerne ved email markedsføring har skrevet.

 

 

 

Valg af system

 

At vælge det rigtige mail marketing-system er også meget vigtigt – og den afgørende beslutning for, om du får succes eller ej. Heldigvis finder der en række fremragende systemer, og de fleste kender sikkert allerede til MailChimp; dette kan være et fantastisk redskab, og du har mange muligheder.

 

Det er naturligvis vigtigt at tage ens forretning med i beslutningen, når skal vælges system. Og jeg tillader mig at anbefale ActiveCampaign til hjemmesider og andre ikke-webshops. Et fantastisk system, hvor du har uanede muligheder for at automatisere mail-flows, segmentere dine leads, lave leadscoring og meget, meget andet. Faktisk har dette system også et indbygget CRM-værktøj, samt en række brugbare integrationer – fx integration til Gmail.

 

MailChimp kan være et godt redskab til din webshop; hvis du altså har en webshop, som har en direkte integration med systemet. På den måde kan du nemt sende nye mails, automatisere disse og aktivt benytte dine kunders adfærd; fx ved at sende en tabt kurv-mail. Du kan læse mere om Mailchimp på deres hjemmeside lige her. Og du kan læse mere om email marketing generelt her

Skriv fangende mails!

 

Din tekst er naturligvis vigtig for, at læseren engagerer sig i dit nyhedsbrev, klikker på linket eller konverterer. Og derfor skal du skrive godt – og er det ikke dig, kan du med fordel hyre en dygtig tekstforfatter.

 

At finde sin målgruppe og information om dem er trick nummer ét: Sørg altid for, at du skriver i øjenhøjde med din læser. Ydermere kan du med fordel gøre brug af ‘urgency’ i dine mails: Fx “Skynd dig – tilbuddet gælder kun i 12 timer!”

 

Et andet tip er at splitteste dine emnelinjer, fordi det kan være svært at gætte sig frem til, om din målgruppe reagerer bedst på tekst et, to eller tre – prøv dig derfor frem og vælg den, der virker bedst.

Email markedsføring er billigt!

 

 

Som en nystartet eller mindre virksomheder er det ikke sikkert, at penge er det, du har mest af. Og derfor er det vigtigt, at du vælger at satse på de markedsføringskanaler, som giver det bedste afkast. Her kan email markedsføring ofte være et glimrende valg – netop på grund af at der ikke behøver at være mange omkostninger forbundet med det. Faktisk kan du i mange scenarier komme afsted ganske gratis og med blot få timers arbejde.

 

Netop derfor har flere forskellige analyser også fundet frem til, at email markedsføring er en af de mest effektive kanaler med den højeste ROAS.

 

Med et program som MailChimp kan du være gratis bruger, til du når 2.000 tilmeldinger. Og du kan ydermere få en masse gratis tilmeldinger; fx ved at have en tilmeldingsformular i bunden af dine blogindlæg, hvor man kan skrive sig op for at få gode tips fra dig i sin indbakke.

 

Dog er det en selvfølgelig, at du i takt med, at du rykker kompleksiteten opad, at du også er nødt til at betale. Det kan både være til mailsystemet, men det kan også være til leadindsamlende software eller Facebook Lead Ads, som hjælper dig med at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev.

Gode værktøjer

 

Ved at have de rigtige værktøjer og systemer ved hånden opnår du de bedste resultater. Sådan gælder det med de fleste ting, men sådan gælder det naturligvis også med email marketing. Heldigvis findes der en række forskellige systemer, som du kan gøre brug af, og som ikke blot kan gøre dit arbejde nemmere – men også øge dit afkast ud af den tid og de penge, du investerer i denne online marketing-kanal.

 

Jeg vil her give dig et overblik over nogle nævneværdige værktøjer, som jeg vil anbefale dig at tage et kig på. Det er både overordnede systemer, men også små værktøjer, som fx ét til at indsamle flere leads og derved give dig flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Her kan du iøvrigt læse vores guide til, hvordan du får flere tilmeldinger på dit nyhedsbrev.

 

Sleeknote – system til pop-up

 

De små pop-ups er uhyre populære, og det er med god grund. De virker nemlig rigtig godt til at skaffe dig flere leads, og de kører helt automatisk. Ydermere holder påstanden om, at det får folk til at klikke ud af websitet, ikke; der er ikke belæg for at sige, at disse pop-ups altid forringer konverteringsraten.

 

Jeg ser typisk, at en Sleeknote ligger på en konverteringsrate til sign-ups på mellem 3-10%. Og du kan derfor regne ud, hvor mange nye leads du kan forvente at få ud fra dine nuværende og fremtidige besøgstal på hjemmesiden eller webshoppen. Priserne for Sleeknote starter ved omkring 350 kroner månedligt, men det skal du ikke lade dig skræmme af. Før du kan vurdere, om det er dyrt eller billigt, må du teste det af. På den måde kan du se, hvordan disse nye leads opfører sig og evt. handler hos dig: Så kan det være, at det pludselig bliver en rigtig god forretning med din Sleeknote, fordi livstidsværdien af de indsamlede brugere er enorm.

 

Heyloyalty – fokus på Ecommerce

 

 

Hvis du har en hosted shopløsning – fx i Dandomain, SmartWeb eller lign. – så er HeyLoyalty et helt aldeles fremragende system, som både har mange muligheder og er temmelig nemt at betjene. Men du kan også bruge det til andre systemer, hvor de fx også har en integration til Shopify.

 

I systemet kan du uploade dit produkt feed og sende automatiske mails baseret på adfærd i din webshop; fx sende en tabt kurv-mail til dem, der lægger et produkt i kurven, men ikke køber. Og du har mange andre muligheder, som du kan sætte op ved få klik.

 

Systemer er danskudviklet og -ejet, så du kan få dansk rådgivning ved at ringe til deres support. Også en direkte integration til Sleeknote har HeyLoyalty, hvorfor du nemt og automatisk kan få ført dine nye leads ind i dine automatiseringsflows.

 

Facebook Lead Ads – køb leads fra Facebook

 

Okay, indrømmet, dette er ikke så meget et værktøj, men mere en annonceformat på Facebook. Men jeg tager den med, fordi det kan være en både billig og effektiv måde at skaffe leads på; sommetider kan du købe dem til kun få kroner pr. stk. Og hvis ikke du ved, hvordan Facebook Lead Ads fungerer, så lad mig kort give dig en introduktion:

 

Det er et annonceformat, der hedder leadindsamling, og du kan vælge det som kampagnemålsætning, når du opretter dine annoncer i Facebooks Business Manager. Når annoncen kører, så kan folk tilmelde sig dit nyhedsbrev UDEN at forlade Facebook; de skal blot klikke annoncen ud og udfylde med deres oplysninger. Det er super nemt at gøre for brugeren.

 

For at du automatisk kan få dine leads over i dit mail marketing-system, så kræver det, at du gør brug af et tredjepartsværktøj, der kan føre dem over. Det betyder altså, at Facebook ikke alene kan tage dine leads over i dit mail marketing-system. Men der findes flere systemer, og jeg kan anbefale dig at tage et kig på Zapier og LeadsBridge. Disse kan få Facebook og dit mail marketing-system til at snakke sammen og derved automatisere processen. Alternativet er, at du selv skal flytte dine nye mails over manuelt, og det er spild af tid og forringer også dine muligheder for hurtigt og automatisk at sende velkomstmails til nye.

 

 

Gode email marketing-videoer

Hvis du er mere til video end at læse, så har jeg her samlet et udpluk af forskellige videoer, som omhandler markedsføring på emails. Og dem kan du se for at blive klogere!