Med mange år på bagen – og derved millioner af brugere – er erhvervsmediet LinkedIn utrolig interessant. Og siden Microsofts opkøb at mediet ser udviklingen mere og mere lovende ud. Dette gælder også deres annonceringsplatform, som i de seneste år har fået en masse kærlighed. Det er tydeligt, at LinkedIn forsøger at gøre sig lækker over for annoncører, og de har blandt andet lanceret deres Lead Gen Ads, hvor du kan samle tilmeldinger til din email markedsføring eller høste leads direkte gennem det sociale medie.

Alt om Linkedin-annoncering

 

 

For at få det meste ud af dit markedsføringsbudget, bør du være åben for at prøve nye ting af. Det kan være nye kampagner, nye budskaber eller helt nye kanaler. Og vælger du sidstnævnte, så kan LinkedIn være et interessant medie for dig at prøve kræfter med; specielt hvis din målgruppe er andre erhvervsdrivende.   I mange år har mediet LinkedIn været håbløst bagefter Facebook; de har manglet en overskuelig annonceplatform, og de har manglet effektivitet, så man kunne få kliks, visninger og leads til attraktive priser sammenlignet med Zuckerbergs medie. Men man må altså sige, at LinkedIn er kommet efter det. Og det er med garanti, at Microsoft, som ejer dem, har investeret tungt i at gøre mediet lækkert over for annoncører som du og jeg.

Nye annonceringsmuligheder på LinkedIn

 

 

En af de mest elskede annonceringsmuligheder på Facebook er retargeting (også kaldet remarketing). Og det går kort sagt ud på, at du målretter besøgende, som tidligere har besøgt din hjemmeside eller webshop – eller som har haft en bestemt adfærd på din hjemmeside.   Denne mulighed har du nu også fået på LinkedIn. Og det er en fantastisk mulighed for dig, der ønsker at påvirke dine besøgende til at kontakte dig eller handle hos dig.

Hvorfor er remarketing effektivt? 

 

 

Men lad os først lige tage et overordnet blik på det: Hvad er det, som gør, at remarketing er så attraktivt og fantastisk? Alt markedsføring handler jo om at “ramme” dem, der potentielt kan blive kunder hos dig – ellers spilder du jo bare dine annoncekroner. For at finde den rigtige målgruppe, kan du udarbejde en masse analyser; hvor gamle er dine kunder? Hvor bor de? Hvilke interesser har de? Og så videre…   Men her er én ting sikkert: Der er meget stor sandsynlighed for, at den pågældende bruger har en interesse for dit produkt og er en potentiel kunde.   Og der er også en anden årsag til, at retargeting er effektivt. En bruger – eller et lead om du vil – skal typisk påvirkes flere gange med forskellige budskaber fra din virksomhed, før de ender med at henvende sig eller købe noget hos dig. Og derfor kan du bruge retargeting til at påvirke din målgruppe igen, indtil de bliver overbevist og bliver kunde hos dig.

 

 

Sådan laver du remarketing på LinkedIn

 

 

At opsætte disse remarketing-kampagner er meget på samme måde, som du kender det fra både Google Adwords og Facebook-annoncering.   Det kræver naturligvis, at du har implementeret et script – et stykke kode – på dit website, som LinkedIn kan bruge til at tracke, hvilke brugere der besøger din hjemmeside; og hvilken adfærd de har. Dette kode skal indsættes i dit <head>-tag på dit website. Det er nemt at gøre i de gængse systemer; fx WordPress, Shopify mv.   Når du har oprettet dette, kan du – som du så i et tidligere billede her på siden – vælge en målgruppe, som indeholder dem, der tidligere har besøgt din hjemmeside.   En anden form for retargeting er, at du kan målrette dine kontakter eller andre emails; fx uploade en liste med tidligere kunder eller dem, der har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Den funktionalitet kender du også fra Facebook, hvor du har mulighed for at uploade en fil med emails og køre annoncer mod dem.

Hvor kan jeg annoncere på LinkedIn?

 

 

Du har flere forskellige muligheder for at vælge placeringer for dine annoncer på LinkedIn. Og de enkelte placeringer afhænger naturligvis også af, hvilket annonceformat du benytter dig af på LinkedIn. Men de tre overordnede kategorier: I højre side, i brugerens newsfeed og også i sponsorerede InMails.   Som med de fleste andre sociale medier, er størstedelen af brugerne aktive på deres mobile enheder. Og det er vigtigt for dig som annoncør at huske på, fordi så har du en bedre idé om, hvilke annonceformater du skal levere, og hvor du skal lede folk hen på dit website.

 

 

Derfor bør du overveje LinkedIn-annoncering

 

 

Som tidligere nævnt bør du teste nye metoder i din online markedsføring for at opnå de bedste resultater samlet set.   En af de mest skudsikre og grundlæggende fordele ved LinkedIn er, at du kan lave retargeting. Og det vil altid hjælpe din virksomhed, hvis du er synlig, hvor dine kunder er – det er næsten uanset hvor, hvordan og på hvilke medier.   Også til at ramme specifikke jobtitler er LinkedIn et godt medie. Generelt set har folk en tendens til at udfylde deres jobbeskrivelse temmelig nøje på mediet, hvor man på Facebook ofte ser en tendens til, at jobbeskrivelsen enten ikke er udfyldt eller blot mangelfuld. Det er naturligvis en fordel, at folk har udfyldt deres jobtitel, hvis du ønsker at målrette specifikke roller i erhvervslivet: Fx markedsføringsdirektører eller programmører.

 

Tre skarpe tips til at komme i gang på LinkedIn!

 

 

Hvis du synes, at mulighederne på LinkedIn lyder som noget for dig og din virksomhed, så er det blot med at forsøge dig frem. Det er den eneste måde, hvorpå du kan teste, om det virker for din virksomhed.   Det er synd og skam at lukke idéen om LinkedIn-annoncering ned, blot fordi du har hørt dårligt om det. Sæt en lille krumme af til mediet og forsøg dig frem; lad det stille og rolig komme ind og blive en del af din samlede online markedsførings-plan: Kun på den måde finder du ud af, om det er noget for dig.

 

1. Vælg din målgruppe

Med mere end 1.500.000 danske profiler oprettet på LinkedIn, har du mulighed for at lave nogle skarpe målgrupper baseret på jobtitler, branche og meget andet. Sørg for, at du markedsfører dig mod en relevant målgruppe. Her er det naturligvis en fordel, hvis du splittester forskellige målgrupper, så du kan finde frem til det segment, der reagerer bedst på dine annoncer.

 

2. Sæt et budget af

 

Åbn dit Excel-ark og afsæt et budget, som du kan bruge på LinkedIn. Kun på den måde kan du se i din efterfølgende tracking, hvad det giver af resultater. Det er vigtigt, at du fastsætter et budget, som du kan arbejde med – ellers mister du overblikket, og du ender med ikke at få et realistisk sammenligningsgrundlag med dine andre kanaler: Fx Facebook.

 

3. Prøv dig frem

 

Det er kun én måde at finde ud af, om mediet er noget for dig: Prøv dig frem. Og er du nervøs, kan du nøjes med blot at sætte et lille budget af.

Hvis du gerne vil lære, hvordan du opsætter din første annonce på LinkedIn, kan du med fordel se denne video.   https://www.youtube.com/watch?v=AUwol_O7haY