Online markedsføring er unægtelig et uundværligt værktøj for virksomheder i dagens Danmark. Hvis du ikke er synlig og til stede online, vil de færreste potentielle kunder finde dig, fordi der er så mange andre at vælge imellem. Ved at gøre brug af markedsføring via internettet kan du forstørre din virksomheds synlighed, øge kendskabet til dine produkter og dit koncept, skabe flere kunder og potentielt forøge din indkomst. Det kan dog være svært at finde rundt i junglen af værktøjer, redskaber og muligheder inden for online markedsføring, og især hvis du aldrig har arbejdet med det før, kan det virke uoverskueligt at komme i gang med. Derfor får du her nogle guldkorn til, hvordan du bedst muligt kommer godt fra start med at markedsføring din virksomhed.

Vær velformuleret og skarp

I mange dele af din virksomhed vil der indgå tekster. Der skal formentlig være produktbeskrivelser, præsentationer, betingelser og meget andet på din hjemmeside, der skal være opslag på sociale medier, der skal sendes pressemeddelelser til forskellige medier, og der skal generelt bare skrives meget. Det er enormt vigtigt, at alt dette skriftlige arbejde er korrekt formuleret, og at det er skrevet på en skarp og grammatisk korrekt måde. Hvis teksterne ikke udsender det rette budskab, kan det påvirke potentielle kunders beslutningsproces, og det kan være ødelæggende for forretningen, hvis der er grammatiske fejl og forkerte formuleringer i offentlige opslag.

Brug dit netværk

For små, nystartede virksomheder kan det være svært at komme vidt omkring uden at smide mange tusinde kroner efter markedsføring. Derfor er det en rigtig god idé at bruge sit netværk til at få den opmærksomhed, virksomheden har brug for til en start. Uanset hvilken type virksomhed, du driver, er der helt sikkert nogle af dine Facebookvenner, der finder det interessant, og der er sikkert også nogle af deres bekendte, der vil synes om at se dine opslag. Sørg derfor for at sprede dit budskab til dit netværk, dog uden at spamme dem, og bed dem gerne om at like og dele dine opslag.

Læg et budget for, hvor meget du kan og vil investere

Hvis du er kommet i gang med forretningen, eller hvis du har en stor startkapital og vil satse stort, er det vigtigt, at du klarlægger, hvor mange penge du vil bruge på markedsføring. Det kan være svært at finde ud af, når man sidder med det for første gang, men søg eventuelt efter cases fra andre virksomheder, eller forsøg at være realistisk omkring, hvor mange penge du sætter af til markedsføring, og hvordan du bruger dem, således at du får mest muligt for pengene. Hvis du mener, at virksomheden har brug for et boost for at komme ud af starthullerne, eller hvis du har brug for at sætte professionelle på sagen, men ikke har startkapitalen til det, kan du overveje at kigge forbi sider som monni.dk. Læs mere om mulighederne for at skaffe en hurtig startkapital, og lån penge på www.monni.dk