En af grundreglerne i onpage-optimering er at sørge for, at Google indlæser din side korrekt. Her spiller en god struktur i dine overskrifter ind.

 

Når det kommer til overskrifter, springer vi gætværket over: Google har bekræftet, at de tillægger ord i hhv. <h1>- og <h2>-overskrifter mere værdi. Det er derfor helt essentielt for dit SEO-arbejde.

 

Hav kun én <h1>-overskrift!

 

Her er en af de klassiske fejl, jeg ser: At nogle har flere <h1>-overskrifter på samme underside.

 

“Jamen, hvis Google tillæger <h1>-overskrifter mere værdi, skal jeg jo bare have flere af dem?”

Nej, nej og atter nej. Det er forkert. Hav altid kun én på hver underside. Det kan sammenlignes med titler på en bog; en <h1> er bogens titel – og en bog kan naturligvis ikke have to titler.

 

Du kan dog godt have flere <h2>- og <h3>-overskrifter. 

 

Det kan du betegne som titler på de enkelte kapitler i bogen.

 

 

Værktøjer til at overvåge overskrifter

 

At skulle gå alle dine sider igennem manuelt er naturligvis tidskrævende og utrolig kedeligt arbejde. Og derfor bør du bruge et værktøj til det.

 

Her kan jeg anbefale det værktøj, som hedder ScreamingFrog. Og det er gratis op til at crawle 500 undersider. Du skal blot downloade det på deres hjemmeside.

 

Alt du skal gøre er at indtaste din URL, og så crawler værktøjet hele dit website. Og så kan du i en kolonne med <h1> se, hvilke hovedoverskrifter du har på dine undersider. Og finder du ud af, at du har to på enkelte sider, så er det blot at gå ind på din side og ændre det.