Mail marketing uden tilmeldinger til dit nyhedsbrev er som at blinke til en pige i mørket: Du ved, hvad du gør, men ingen ser det. Og det er en skam!

 

Derfor bør en del af dit arbejde med email markedsføring være fokuseret på indsamling af flere leads. Har du det rigtige set-up, vil din omsætning blot stige og stige i takt med, at flere melder sig på. 

 

 

Mål livstidsværdien på dine leads

Før vi går i krig med de gode tips, skal vi have styr på én ting: Din sporing. Fordi vi er selvfølgelig altid nødt til at overveje, om det er en god investering eller ej. Men her oplever jeg, at mange tager fejl. 

 

Vi må ikke måle på den direkte omsætning, som et nye lead genererer – nej, vi skal kigge på livstidsværdien. Ellers får du ikke et realistisk tal. 

 

At få mange af dine nye tilmeldinger til at købe på første mail er meget at forlange. Men gennem løbende påvirkning og participering i dine automatiserings-flows, kan du godt konvertere størstedelen til betalende kunder. Og det er dét, vi bør måle på.

 

Mange mail-systemer kan allerede vise dig livstidsværdien og se, hvor meget omsætning en bruger har genereret. Disse tal kan du holde op mod det, du har investeret i mail marketing, og derfra bl.a. beregne ROAS og effektivitet.

 

 

 Indsamling af hjemmesidebesøgende

Der er allerede en række besøgende på din hjemmeside, og disse bør også have mulighed for at komme over på din liste. 

 

Her har mange en tilmeldingsformular i footeren, men det er ikke nok. Slet ikke. Den er alt for sparsommelig, gemt væk og – ja, lad mig være ærlig – kedelig. 

 

Et værktøj til at gøre det mere interessant for dine hjemmesidebesøgende er Sleeknote. Irriterende pop-ups gjort effektive.

 

Programmet koster et par hundrede om måneden, og med en konverteringsrate mange gange over 3%, kan det hurtigt være en indbringende investering. 

 

 

God lokkemad

Uanset hvor du indsamler dine leads, skal der naturligvis være god lokkemad: Hvorfor skal jeg tilmelde mig dit nyhedsbrev? 

 

Teksten “Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder og gode tilbud” er mange gange for kedelig. Du bør – mener jeg – lokke med noget mere konkret, håndgribeligt og nutidigt. 

 

Mange vælger at give rabatkoder ud med 10% rabat eller 100 kroner at shoppe for. Har du ikke andre idéer, er det en god idé, som rigtig ofte virker. For at din forretningsmodel hænger sammen, kan du sætte en minimumsgrænse på; at rabatkoden kun gælder ved køb over 699,- fx. 

 

Andre vælger at give en e-bog borte i bytte for leads. Også dette kan være effektivt, men vi ser ofte, at der går én ting galt: At e-bogens kvalitet ikke er god nok, hvorfor det bliver for dyrt at indsamle leads. 

 

Facebook Lead Ads

I Facebooks enorme udviklingsfokus har de lanceret en nyere funktion: Og den muliggør direkte indsamling af leads på platformen. Et uhyre effektivt værktøj i mange tilfælde. 

 

Du opsætter den på samme måde, som du opsætter alle andre annoncer i Business Manager; vælg blot den, der hedder ‘Leadindsamling’.

 

For at få dine nye leads fra Facebook over i dit mail marketing-system er du nødsaget til at gøre brug af et integrationsværktøjer. Det er super simpelt, og jeg kan anbefale Zappier eller LeadsBridge.