Som ejer af en hjemmeside eller webshop ved du meget vel, hvor vigtigt det er at have fokus på søgemaskineoptimering (SEO) for at sikre mest mulig succes. Et velforberedt og grundigt arbejde med SEO-optimering kan have en afgørende betydning for, hvorvidt din hjemmeside eller webshop er synlig på Google og placerer sig højt ved online søgning. Ved en god placering på Google vil din hjemmeside – og derved produkter eller services – hurtigere og bedre nå ud til din målgruppe. Det er derfor en rigtig god ide at have styr på sin SEO, men for mange er det et kompliceret og omfattende stykke arbejde at komme i gang og vedligeholde sin SEO. For at placere sig bedst muligt på Google kan man opsætte fire hovedområder at have fokus på i sin SEO-strategi: teknisk SEO, søgeadfærd hos din målgruppe, indholdet på din hjemmeside og til sidst er der linkbuilding. Det sidste punkt, linkbuilding, er for mange virksomheder en svær del af SEO-strategien, men det har stor betydning for at have succes med sin online markedsføring.

Hvorfor er linkbuilding vigtigt for din online markedsføring?

Ved linkbuilding er der tale om at skabe links, der henviser til din hjemmeside eller webshop. Det fungerer derfor sådan, at links giver din hjemmeside popularitet, og disse links har stor betydning. Det er nemlig disse links, Google benytter som rankeringsfaktor ved placering af hjemmesider til søgninger. Jo flere og bedre links, din hjemmeside har tilknyttet, desto bedre vil Google placere siden ved søgninger på nettet. Det er selvfølgelig her vigtigt at skaffe relevante og populære links, som forbrugere vil klikke ind på, så der skabes mest mulig trafik på din hjemmeside. Når en forbruger har klikket sig ind på din hjemmeside gennem links og giver udtryk for positive signaler om dit produkt eller service, vil Google opfange dette og rankere din side ud fra disse signaler. Altså er linkbuilding en meget vigtig del af SEO-strategien, og med professionel hjælp fra SEO-bureauer kan man komme sikkert og grundigt i gang med dette.

Øvrige fordele ved at fokusere på linkbuilding

Stærk linkbuilding forbedrer altså synligheden for kunder og placeringen ved søgninger på Google, men der er flere ting at have med i sine overvejelser omkring at prioritere dette i sin SEO-strategi. Ved at forbedre sin linkbuilding indgår man samarbejder med publiceringsplatforme som blogs eller andre eksterne enheder, hvorfor linkbuilding er med til at opbygge relationer i din branche. Desuden vil den øgede henvisningstrafik som følge af mange links øge chancerne for mere salg på din hjemmeside, og det at blive henvist af mange eksterne platforme er med til at opbygge og styrke dit produkts brand. Relevante henvisninger og mange links til indholdet på din hjemmeside kan altså have en afgørende betydning for synligheden af dig på Google, men også være med til at forbedre din position og branchen og skabe nye relationer på markedet. Stærk linkbuilding fungerer derfor som en spredning af ekspertise og synlighed for netop din online markedsføring.