Det rigtige værktøj er halvdelen af arbejdet. Og det samme gør sig gældende med SEO. 

 

I denne guide vil jeg introducere dig for nogle af de værktøjer, som jeg mener er det de absolut bedste og vigtigste til dit SEO-arbejde. Og nogle af de værktøjer, som de professionelle bureauer benytter på daglig basis. 

 

 

Ahrefs

Kunne du tænke dig at vide, hvor dine konkurrenter får deres links fra? Det kan du med Ahrefs. Her kan du analysere backlinks på alle hjemmesider, og du kan på den måde også overvåge din egen hjemmeside. Dertil får du mulighed for at få nye idéer til, hvordan du kan få flere links til din hjemmeside.

 

Ahrefs er på mange måder et komplet og omfattende SEO-værktøj. De har også en ‘Keyword explorer’ og kan også give overbik over, hvor meget organisk trafik et pågældende website får på månedlig basis, samt hvilke søgeord de ligger til tops på. Men naturligvis kan de ikke analysere tingene 100%. 

 

 

Storybase

Synes du også det er svært at finde ud af, hvad folk søger efter – og hvad for noget content, som dine brugere søger efter, du kan producere? Så er Storybase et glimrende værktøj, hvor du kan få glimrende idéer og vinkler på din branche – og udnytte dette til at producere nyt indhold, som kan få dig højere op i søgemaskinerne. 

 

 

Google Search Console

Et gratis værktøj fra Google, hvor du kan sikre, at Google kan indeksere din hjemmeside korrekt. Hertil kan du ydermere i dette værktøj få et overblik over din interne linkstruktur, hvor mange der linker til din hjemmeside, samt hvilke søgeord du får trafik for. Og som sagt: Værktøjet er gratis.

 

 

Screaming Frog

For at få overblik over de vigtigste SEO-elementer på din hjemmeside, kan du få Screaming Frog til at crawle dit website. Her kan du få overblik over overskriftsstruktur, intern linkstruktur, tekstmængde, billedestørrelse, redirects, SEO-titler og meget, meget mere. 

 

Værktøjet kan gratis analyserer op til 500 URL´er på et website. Alt du skal gøre er at besøge deres hjemmeside og downloade progammet på din computer.