Kunderejsen – customer journey – er et velkendt begreb i marketing-kredse. Og det gør sig naturligvis også gældende, når du skal sammensætte en strategi for dine indsatser i online markedsføring.

 

Du skal forstå den rejse, som din kunde bevæger sig ud på; fra ny besøgende på din hjemmeside til betalende kunde.

 

Men lad mig starte lidt omvendt og vise dig, hvor du kan få et indblik – på baggrund af data – i kunderejsen direkte fra Google Analaytics. Klik på “Konvertering,” vælg “Multikanaltragte” og klik derefter på “Topkonverteringsstier:”

Det, du ser her, er, hvordan brugeren konverterer. Kigger du øverst, kan du se, at størstedelen af konverteringerne på denne webshop kommer fra organisk søgning og dernæst en direkte adgang til websitet. Voila.

 

Dog er der én ting, du skal være opmærksom på, når vi bruger data fra Google Analytics. De er cookie-baseret, og det betyder i al sin enkelthed, at hvis du bruger din mobil OG din computer, så tæller du som to personer. Derfor kan det tænkes, at der er nogle mellemled, som ikke medregnes, fordi de foretages på mobilen af den pågældende bruger. Men som udgangspunkt kan disse data fra Analytics give et overordnet billede og hjælpe med at forstå din kunderejse lidt bedre.