Er din virksomheds online markedsføring up to date? Konkurrencen er skarp i den online markedsføring, og den bliver kun skarpere i det kommende år. Du skal derfor være helt sikker på, at din virksomheds markedsføring er med på tidens muligheder og krav for effektiv online markedsføring. Ellers taber I hurtigt placeringen til dem der er. Den online markedsføring i 2019 kommer til at handle om B2B markedsføring og Marketing Automation.

Fra virksomhed til virksomhed

B2B markedsføring betyder simpelthen business to business markedsføring. Og det betyder at du skal være klar over de særlige udfordringer der er, når din virksomhed skal sælge et produkt til en anden virksomhed. Hvis du tilgår salget som til enhver anden kunde, vil du hurtigt tabe dit lead på gulvet. En virksomhed tilgår nemlig et køb anderledes end en privatperson, og det skal din virksomhed tage højde for. Det første du skal vide er, at en virksomhed har en længere overvejelsesproces inden et køb end en privatperson. Det handler om to ting; først at virksomheder rigtigt ofte handler inden for meget større mængder og budgetter end privatpersoner, og dernæst at flere personer skal godkende købet. Med den viden kan du straks tilgå dit lead mere hensigtsmæssigt. Med en målrettet B2B markedsføring vil du ikke alene kunne støtte en anden virksomhed bedre i overvejelsesprocessen, men du vil også bedre kunne finde nye leads. Din virksomhed skal ud hvor dine leads befinder sig, og være med fra start til slut i købsprocessen. Det er en krævende proces, hvilket fører til det næste must i det kommende års online markedsføring.

Marketing Automation gør det muligt

Dine leads forventer en individuel tilpasset rejse, når de indgår i en overvejelsesproces. Det kan du umuligt tilbyde, hvis dine sælgere skal følge hvert lead manuelt fra start til slut. Det ville simpelthen tage for lang tid og være for omkostningsfuldt. Men med Marketing Automation, sikrer du dig, at dine leads modtager den individuelle støtte som de har brug for, helt uden du skal gøre noget. Hele processen bliver altså automatiseret således, at dine leads adfærd viser hvor de er i deres overvejelser, og der vil blive udsendt relevant materiale som hjælper dem videre. Du vil desuden få besked når de nærmer sig slutningen i deres overvejelsesproces og er klar til et køb. Dermed kan dine sælgere kontakte dit lead på det bedst mulige tidspunkt, uafhængigt af, hvor lang og kompliceret deres overvejelsesproces har været. Du sparer dermed ressourcer på markedsføringen, uden at gå ned på den gode oplevelse for kunden. Når dine sælgere kontakter et varmt lead på rette tidspunkt med et tilbud, vil de opleve at kunden er parat til at modtage tilbuddet, som du kan målrette helt specifikt mod deres interesser.

Det er altså den individuelle proces, der bliver forventet i den online markedsføring det kommende år. Det kan du heldigvis imødekomme uden at bruge for store mængder ressourcer, ved at anvende den tilgængelige teknologi til Marketing Automation. Således får dine kunder den bedste oplevelse, og du får succes med dine salg.